آموزش موبایل و کامپیوتر

وبلاگ آموزش استفاده از کامپیوتر و موبایل هوشمند، معرفی بهترین گوشی ها و اپلیکیشن ها

آموزش موبایل و کامپیوتر

وبلاگ آموزش استفاده از کامپیوتر و موبایل هوشمند، معرفی بهترین گوشی ها و اپلیکیشن ها

  • ۱
  • ۰
کامپیوترها دارای سه حالت Sleep، Hibernate و Shutdown برای خاموش کردن هستند. اگر بخواهیم بطور کلی بیان کنیم Sleep حالتی است که به شما اجازه میدهد کامپیوترتان را نیمه خاموش کنید تا در مصرف برق صرفه جویی شود، Hibernate شبیه به حالت Shutdown است با این تفاوت که هنگام روشن کردن تمامی کارها و برنامه های باز در همان وضعیتی که خاموش شده اند باقی میمانندو Shutdown این حالت خاموش کامل کامپیوتر است، برخی مردم ترجیح میدهند کامپیوترشان را بطور مداوم روشن نگه دارند و برخی دیگر در زمانهای غیرضروری خاموش و هنگام نیاز دوباره روشن میکنند این حالات با توجه به زمان و نوع کار خوب یا بد هستند در این مطلب قصد داریم به بررسی هر کدام از این حالت ها بپردازیم و خوبی ها و بدی های هرکدام را مشخص کنیم پس با نکست همراه باشید

Sleep, Hibernate, Shutdown

هر سه حالت سعی در کم کردن برق مصرفی کامپیوترتان را دارند اما هرکدام کارهای متفاوتی انجام میدهند و نیاز است شما نیز با توجه به نیازتان و نوع فعالیت و محدودیت هایی که دارید یکی از آنها را برای به خواب بردن و یا خاموش کردن سیستم خود انتخاب کنید

خاموش کامل یا Shutdown:

در این حالت برق کامپیوتر بطور کامل قطع میشود وقتی که شما فرمان خاموش را به کامپیوتر میدهید سیستم تمامی برنامه های باز را بسته و سیستم عامل را متوقف و خاموش میکند. یک کامپیوتر در حالت خاموش کامل هیچ برقی مصرف نمیکند در این حالت وقتی که شما کامپیوترتان را روشن میکنید کمی طول میکشد چون سخت افزار باید از ابتدا شروع به کار کند و بعد از آن سیستم عامل و نرم افزارها هم تک تک بارگذاری و لود شوند.

Sleep:

کامپیوتر در این وضعیت که با Standby هم شناخته میشود وارد حالت کم مصرف برق میشود با Sleep کامپیوتر اطلاعات را در حافظه نگه داری میکند اما دیگر بخش ها را خاموش میکند در این حالت وقتی که کامپیوتر را روشن میکنید سریع و در عرض چند ثانیه بارگذاری و روشن میشود.

این حالت در مقایسه با Shutdown و Hibernate برق بیشتری مصرف میکند.

Hibernate:

این گزینه وضعیت فعلی کامپیوترتان را ذخیره میکند در اصل یک نسخه از اطلاعات و برنامه های داخل رم را روی هارد ذخیره و ثبت میکند و هنگامی که کامپیوتر را روشن میکنید اطلاعات ذخیره شده را لود و حالت قبل از خاموش شدن را دوباره بارگذاری میکند. اطلاعاتی که در این حالت توسط سیستم ذخیره میشود شامل همه ی برنامه های باز و در حال اجرا، تاریخ و اطلاعاتی از سیستم عامل که برای بارگذاری دوباره سیستم لازم است. مصرف برق کامپیوتر در این حالت از حالت Sleep کمتر است و میتوان گفت مصرف برقی برابر با حالت Shutdown دارد.

اگر شما سیستم تان را در حالت Sleep قرار دهید و سیستم تان باتری خیلی کمی داشته باشد سیستم بطور اتوماتیک وارد حالت Hibernate میشود.

 

چه وقت؟ و از کدام حالت استفاده کنیم؟

مردم در این مورد نظرهای متفاوتی دارند اکثرا مردم کامپیوترشان را خاموش میکنند و هیچوقت از حالت های Sleep یا Hibernate استفاده نمیکنند.

حالت Sleep برای زمانی مناسب است که شما بخواهید سیستم تان را برای مدت کوتاهی ترک کنید در این حالت برق و یا باتری شما ذخیره شده و بصورت بهینه تری مصرف میشود و در نتیجه شما ساعات کار بیشتری میتوانید از کامپیوترتان استفاده کنید ضمنا در این حالت هنگام نیاز به آن سیستم در زمان کمتری بارگذاری و آماده به کار میشود.

حالت Hibernate برق کمتری نسبت به حالت قبل یعنی Sleep مصرف میکند اگر شما برای مدت طولانی مثلا نصف روز یا بیشتر نمیخواهید از سیستم تان استفاده کنید پیشنهاد میکنیم از حالت Hibernate استفاده کنید.

کامپیوتر در حالت Shutdown دیرتر از حالت Hibernate بارگذاری و روشن میشود مزیتی که حالت خاموش کامل دارد این است که برنامه ها و سیستم عامل بصورت درستی و کامل بارگذاری میشوند در صورتی که در حالات Sleep و Hibernate ممکن است برنامه ها دچار اشکال شوند و بصورت صحیح کار نکنند و شما مجبور به راه اندازی مجدد کامپیوتر یا Restart شوید.

توصیه میکنیم کسانی که لپ تاپ دارند برای ذخیره باتری و استفاده بیشتر از آن در جاهایی که دسترسی به برق و شارژ مجدد ندارند از گزینه Hibernate به جای Sleep استفاده کنند.

 

تنظیمات برق کامپیوتر:

شما میتوانید تنظیمات خاص و مورد نظر خودتان را روی سیستم تان پیاده کنید مثلا کنترل کنید زمانی که دکمه پاور روی سیستم را فشار میدهید چه حالتی اتفاق بیوفتد یا در لپ تاپ زمانی که آن را میبندیم چه عملی روی دهد.

برای این تنظیمات از منوی Start به Control Panel رفته و گزینه Power Option را انتخاب کنید از پنل سمت چپ روی عبارت Choose What Closing the lid does کلیک کنید در پنجره ای که باز میشود میتوانید تنظیمات دلخواه را اعمال و در پایان ذخیره کنید.

در پنجره Power Option گزینه های دیگری برای تنظیمات مربوط به روشنایی صفحه یا زمان خاموش شدن اسکرین و… وجود دارد که با تنظیم مناسب آنها میتوانید مصرف برق و باتری سیستم تان را بطور چشمگیری کاهش دهید.

نظرات (۱)

عالی بود خیلی ممنون از مطلب خوبتون
پاسخ:
سلام خواهش می کنم خیلی ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی